مجله

آشنایی با آناتومی مو و راههای مراقبت از آن

آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو

آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو

در این مقاله سایت سلامتی و زیبایی قصد دارد تا شما را با آناتومی مو آشنا کند .اگر بخواهید از موهای خود مراقبت بهتری داشته باشید لازم است با آناتومی مو آشنا شوید. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

وقتی در مورد مو صحبت می کنیم ، باید توجه داشته باشیم که مو در واقع بخشی از پوست است . وظیفه اصلی مو محافظت از بدن است .

مثلا موی سر از جمجمه محافظت می کند ، موی ابرو از ورود عرق به داخل چشم جلوگیری نموده و مژه ها مانند سایبانی از چشم در برابر آفتاب محافظت می کنند .

مو یکی از ضمائم پوست است که به صورت زائده ای باریک و رشته مانند از پوست سر خارج شده است . این عضو به علت فقدان رشته های عصبی فاقد هر گونه حس می باشد .

به همین دلیل وقتی مو با قیچی بریده می شود ، هیچگونه دردی حس نمیشود .

پوشش خارجی ( کوتیکول )

آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو
آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو

خارجی ترین لایه مو کوتیکول نام دارد. پولک های کوتیکول همانند پولک های بدن ماهی روی یکدیگر قرار گرفته و پوشش نازک و بی رنگ و محافظ روی مو را تشکیل می دهند. این پوشش همانند سپری از بخش های داخلی مو محافظت می کند.

سفیده مو ( کورتکس )

آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو
آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو

لایه میانی مو کورتکس نام دارد. استحکام و قابلیت کش‌سانی مو مربوط به این لایه می باشد. رنگ دانه های مو در کورتکس مو قرار گرفته اند. کورتکس بخش اصلی مو به حساب می آید و تعیین کننده استحکام و قابلیت انعطاف و رنگ و بافت مو می باشد.

مایع کورتکس همانند چسب سیمانی عمل می کند و کراتین های مو را به هم می چسباند. کورتکس از رشته های طناب مانند پروتئینی ساخته شده که کوتیکول از آن محافظت می کند.

چنانچه کوتیکول آسیب ببیند کورتکس بدون محافظت باقی می ماند، و رطوبت خود را از دست می دهد، و عوارضی مثل مو خوره ایجاد می شود. این موضوع در آناتومی مو بسیار مهم است.

مغز مو یا لوله تغذیه ( لوله مدولا )

آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو
آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو

درونی ترین لایه مو مدولا یا مغز مو نام دارد. مدولا فقط در موهای ضخیم وجود دارد. موهای کُرکی فاقد این لایه می باشند. مدولا عملکرد مشخصی ندارد. احتمالا در راست ایستادن و استحکام مو نقش دارد. مغز مو یا مدولا ممکن است موجود نباشد یا از بین برود بدون این که تار مو ضعیف شود.

دانه های رنگی مو ( پیگمنت ها )

پیگمنت ها یا رنگ دانه ها ، رنگ مو را مشخص می کند و دارای دو نوع پراکنده و مجتمع می باشد. نوع پراکنده ملانین ها محسوب می شود، و نوع مجتمع، فئوملانین ها به حساب می آید.

ریشه مو ( روت )

آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو
آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو

نکته مهم در آناتومی مو این است که بدانیم ریشه مو در داخل پیاز سر است و از سلول های زنده و فعال تشکیل یافته است که دائما در حال تکثیر هستند. سلول ها موجب بالا زدن قسمت انتهایی کلافه مو به طرف بیرون شده و رشد مو را سبب می شود. بنابراین، ساقه مو تشکیل می شود و از پوست خارج می گردد.

ریشه مو شامل سه بخش است: ۱- حفره ۲- پیاز ۳- پاپیلا

حفره

حفره شکلِ لوله مانندی است در پوست که پیاز و پاپیلا را احاطه می کند و لوله ای است که مو را آهسته به سطح پوست می رساند.

پیاز مو

پیاز مو قسمتی از مو می باشد که در داخل حفره قرار دارد.

پاپیلا

در عمق پیاز مو برجستگی کوچکی وجود دارد که آن را پاپیلا می نامند. پاپیلا از مویرگ ها تغذیه می شود و مواد مغذی لازم برای ساخت موهای جدید را دریافت می کند. نقش حیاتی در تقابلات دِرْم و اپیدرم داشته و اهمیت زیادی در تشکیل و چرخه ریشه مو دارد.

در مقاله آناتومی آموختیم که مو پنج قسمت اصلی دارد

  • پوشش خارجی (کوتیکول)
  • سفیده مو (کورتکس)
  • مغز مو یا لوله تغذیه (لوله مدولا)
  • دانه های رنگی مو (پیگمنت ها)
  • ریشه مو (روت)

نکات مراقبتی از مو

آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو
آشنایی با آناتومی وساختار فیزیکی مو

موی ما می‌تواند ما را شیک و مرتب یا خسته و بی‌ملاحظه نشان دهد. فرقی ندارد موی ما خشک باشد یا چرب؛ فر باشد یا صاف. در هر حالت بهتر است، اصول اولیه‌ی مراقبت از موی سر خود را بدانیم.

اگر به مراقبت روزانه از مو بی‌توجه باشیم، آسیب می‌بینند و ترمیم موهای آسیب دیده خیلی دشوارتر از پیشگیری از آسیب است. به همین دلیل، در این مقاله می‌خواهیم نکات مراقبت از مو را بگوییم. اگر می‌خواهید موی پرپشت و سالمی داشته باشید، با وبلاگ سایت سلامتی و زیبایی همراه شوید .

شامپوی مناسب انتخاب کنید

شامپوی مناسب انتخاب کنید
شامپوی مناسب انتخاب کنید

اگر شامپوی شما نامناسب باشد، سلامت موهای شما به خطر می‌افتد. حتما از شامپو ضد ریزش مناسب که مورد تأیید کارشناسان میباشد استفاده کنید .

اگر موهای شما شوره دارد ، از شامپو ضد شوره استفاده نمایید . پیشنهاد سایت سلامتی و زیبایی به شما ، برای داشتن موهایی سالم و زیبا ، شامپو ضد ریزش بایوفل کانادا می باشد . شامپو ضد ریزش بایوفل کاملا ارگانیک بوده و فاقد هرگونه مواد شیمیایی میباشد و سلامت و شادابی را به موهای شما برمیگرداند.

برای مراقبت از موهایتان ماسک مو را فراموش نکنید

برای مراقبت از موهایتان ماسک مو را فراموش نکنید
برای مراقبت از موهایتان ماسک مو را فراموش نکنید

هنگام شستن موها، استفاده از محصولات مراقبت از موی سر برای افزایش رطوبت مو اهمیت دارند. اما، چرا؟

تار‌ موها پوششی به نام کوتیکول دارد. کوتیکول پوشش خارجی مو است و از روی هم قرار گرفتن سلول‌های مرده تشکیل شده. نقش اصلی کوتیکول، استحکام بخشیدن و مراقبت از موی سر است.

وقتی موها رطوبت کافی ندارند، کوتیکول باز می‌شود تا رطوبت مورد نیاز از هوا وارد مو شود. برای همین است که معمولاٌ بعد از حمام موها وزدار می‌شوند.

پس، از یک ماسک مو مناسب استفاده کنید که حاوی عناصر آبرسان مو باشد

سایت سلامتی و زیبایی ماسک ضد ریزش مو بایوفل کانادا را به شما توصیه میکند ، ماسک مو ضد ریزش بایوفل ، نه تنها باعث آبرسانی و احیای موهای شما میشود ، بلکه باعث قطع ریزش مو و رشد مجدد موها نیز میگردد و کاملا خاصیت درمانی دارد .

از سرم ضد ریزش مو استفاده کنید

اگر می‌خواهید موی شما سالم، قوی و زیبا به نظر برسد، فارغ از جنس و مدل آن، رطوبت آن را حفظ کنید.

برای سالم ماندن مو،از سرم ضد ریزش مو استفاده کنید. سرم ضد ریزش مو بایوفل باعث تقویت مو شده و از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد مجدد موهای از دست رفته را به دنبال دارد .

از حالت دهنده های شیمیایی استفاده نکنید

برای حالت دادن به موهای خود بعد از حمام ، از حالت دهنده های شیمیایی استفاده نکنید . سایت سلامتی و زیبایی در این زمینه موس ضد ریزش بایوفل را به شما پیشنهاد میکند ، موس ضد ریزش بایوفل ، نه تنها باعث قطع ریزش مو میشود ، بلکه باعث افزایش ضخامت تارهای مو شده و بهترین جایگزین حالت دهنده های شیمیایی میباشد و از ریزش و آسیب دیدن موها در برابر وسایل حرارتی از مو محافظت می کند .

برای داشتن موهایی سالم و با طراوت با وبلاگ سایت سلامتی و زیبایی همراه باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *