مجله

آیا تغییر شامپو سبب ریزش مو می شود؟

آیا تعویض شامپو باعث ریزش مو میشود؟

آیا تعویض شامپو باعث ریزش مو میشود؟

اکثر مردم معتقدند که تغییر شامپو به طور مرتب ایده ای خوب است؛ چرا؟ زیرا آنها معتقدند که ساختار شامپوها برای موها مناسب نیست و می‌تواند منجر به گره‌ های سنگین، بی جانی مو ها، از بین رفتن حجم یا درخشش آن‌ها شود. آنها فکر می‌کنند تغییر یا تعویض شامپو به صورت هفتگی یا حتی روزانه، برای موهایشان مفید است؛ از طرفی نیز برخی معتقدند که تعویض شامپو باعث ریزش مو میشود، آیا واقعا این طور است؟

هر دو این نظریه ها ممکم است درست باشند. در ادامه با سایت سلامتی و زیبایی برای بررسی صحت این موضوع با ما همراه باشید.

برخی می‌گویند بسیاری از شامپوها با استفاده منظم تاثیر کمتری دارند. بنابراین تغییر آن در طول زمان راهی امتحان شده برای نگه داشتن ظاهر خوب موها است. اما امروزه متخصصین پوست می‌گویند تغییر شامپو اغلب می‌تواند برای موهای شما مضر باشد. زیرا باعث ایجاد درماتیت پوستی یا درماتیت سبوره که ممکن است حتی در برخی موارد باعث ریزش مو شود، می‌‌گردد. بنابراین آیا باید به طور منظم شامپوی خود را عوض کنید یا اینکه یک شامپوی مناسب پیدا کنید و آن را نگه دارید؟

درماتیت پوست سر چیست؟


آیا تعویض شامپو باعث ریزش مو میشود؟
از بین رفتن درخشش مو و گره‌ های سنگین مو

درماتیت پوست سر به بیماری خاصی مربوط به پوست سر گفته می‌شود. معمولاً با خارش، قرمزی و تحریک پوست سر خود را نشان می‌دهد و گاهی اوقات همراه با شوره سر یا پوسته پوسته شدن پوست بوده و اغلب قابل مشاهده است. تغییر شامپو اغلب یکی از دلایلی است که باعث ایجاد درماتیت پوست سر می‌شود. زیرا پوست توسط شامپوهای مورد استفاده تحریک می‌شود.

این امر اغلب به این دلیل است که شامپو حاوی عطر، رنگ مصنوعی و سایر مواد شیمیایی تشکیل دهنده است که می‌تواند پوست را تحریک کند.بسیاری از عوامل دیگر نیز می‌توانند باعث درماتیت پوستی و تشدید آن شوند. از جمله تغییرات رطوبت، استرس، تروما مانند خارش بیش از حد پوست و تغییر فصل. این وضعیت ممکن است با شوره‌های کوچک در مناطق خاص سر شروع شود اما در برخی موارد به کل پوست سر آسیب می‌رساند.

برآورد شده است که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مردم از شوره سر رنج می‌برند.

درماتیت سبوره چیست؟


آیا تعویض شامپو باعث ریزش مو میشود؟
از بین رفتن درخشش مو و گره‌ های سنگین مو

نوع دیگری از درماتیت پوستی رایج است که درماتیت سبوره نامیده می‌شود و با تکه‌های زرد یا سفید روی پوست مشخص می‌شود. نه تنها در پوست سر بلکه گاهی در ابروها نیز به وجود می‌آید. این وضعیت را می‌توان با انجام اعمال بخصوصی درمان کرد که معمولاً توسط یک متخصص پوست تجویز می‌شوند.

در موارد نادر پیش می‌آید که درماتیت سبوره باعث ریزش مو می‌شود. دلیل آن این است که غدد سبوره میتوانند خود را به فولیکول موها بچسبانند و سبب ایجاد نوعی سبوم (چربی موی سر)غنی شوند. این سبوم سبب افزایش مخمر در مو می‌شود که موجب تحریک بیشتر پوست سر شما می‌گردد.

اگر فولیکول‌های مو در ناحیه‌ای که تحریک رخ می‌دهد قرار داشته باشند، آنجا را محلی نامناسب برای رشد مو تشخیص می‌دهند و بنابراین مو در این ناحیه خاص رشد نخواهد کرد. اگرچه این وضعیت پوستی یک بیماری عفونی نیست اما می‌تواند با گذشت سال‌ها پخش شود و حتی موقتاً باعث ریزش مو گردد.

درمان

افرادی که دچار این وضعیت می‌شوند ممکن است با استفاده از یک شامپوی خاص برای حداقل ۳ ماه و همینطور یک شامپوی ضد درماتیت یا شامپوی قوی‌تری که برای افراد دچار درماتیت سبوره طراحی شده است و توسط پزشک تجویز شده است، نتایج خوبی دریافت کنند. اگرچه ممکن است برای از بین بردن کامل مشکل، داروهای موضعی مورد نیاز باشد.

افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون یا HIV هستند، ممکن است درماتیت سبوره بدتری داشته باشند.لطفاً توجه داشته باشید که اگر خارش داشته باشید و این شرایط برایتان ناخوشایند باشد، باعث می‌شود به موها چنگ بزنید؛ به همین دلیل ریزش مو در افراد مبتلا به درماتیت سبوره افزایش می‌یابد. افرادی که دچار درماتیت سبوره هستند ممکن است از بیماری‌های ژنتیکی نیز رنج ببرند. بنابراین مهم است که قبل از تصمیم‌گیری درباره درمان مناسب به علت دقیق ریزش موهای خود پی ببرید.

آمار مربوط به درماتیت سبوره


از بین رفتن درخشش و گره‌ های سنگین
آیا تعویض شامپو برای درمان بی جانی مو مفید است؟

افرادی که از درماتیت سبوره رنج می‌برند عبارتند از:

  • افراد از هر دو جنس؛ اگرچه مردان نسبت به زنان احتمال ابتلای بیشتری دارند.
  • افراد از همه نژادها
  • بزرگسالان؛ که در سن ۴۰ سالگی این وضعیت در آنها به اوج می‌رسد و اغلب اولین بار در سن بلوغ رخ داده است. بچه‌های مبتلا به این وضعیت درماتیت سبوره ندارند اما از آنچه که ما آن را «کلاه گهواره» می‌نامیم، رنج می‌برند. کودکان مبتلا به شوره سر احتمالاً عفونت قارچی دارند.
  • افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند که می‌تواند موجب این بیماری شود یا به شدت آن بیافزاید. اگر فکر می‌کنید ممکن است این مورد برای شما وجود داشته باشد با پزشک خود مشورت کنید تا قبل از درمان آن را برطرف کند. ممکن است لازم باشد داروهایتان را تغییر دهید.
سالم نگه داشتن مو

از بین رفتن درخشش مو و گره‌ های سنگین مو
آیا تعویض شامپو برای درمان بی جانی مو مفید است؟

به طور کلی افرادی که می‌خواهند موهای سالم داشته باشند باید به آنچه موهایشان به آنها می‌گویند، گوش فرا دهند. اگر شامپویی پیدا کردید که به نظر می‌رسد برایتان خوب است، آن را نگه دارید. اگر متوجه شدید که تغییر شامپو به طور منظم هیچ تاثیری بر موهای شما ندارد و به حفظ حجم کمک می‌کند، با همین روش ادامه دهید.

با این حال؛ اگر متوجه شدید که تغییر منظم شامپو باعث تحریک و خارش پوست شما می‌شود یا ناگهان ریزش مو همراه با خارش و قرمزی ایجاد می‌کند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک پزشک ملاقات کنید.در بسیاری از موارد، خریدن یک شامپوی ضد شوره‌ مخصوص و حداقل سه ماه استفاده از آن ممکن است پاسخی به درماتیت پوستی باشد و حتی ممکن است باعث کاهش ریزش مو شود.

آیا تعویض شامپو باعث ریزش مو میشود؟
از بین رفتن درخشش مو و گره‌ های سنگین مو
درمان بی جانی مو و گره‌ های سنگین مو

به طور کلی نمی توان به این پرسش، پاسخ داد. برخی ترکیبات داخل برخی شامپو ها سبب وابستگی موهایتان به آن ها می شود. و اگر شما مصرف را قطع کنید، طبیعی است که ریزش مو خواهید داشت. یکی از این مواد که ممکن است در برخی شامپو های شیمیایی یافت شود، ماینوکسیدیل است. تقریبا همه ما به ضرر های استفاده از ماینوکسیدیل آگاه هستیم.

راه چاره چیست؟
درمان بی جانی مو

بهتر است برای جلوگیری و حتی درمان ریزش مو های خود، از شامپو گیاهی استفاده کنید. اگر یک شامپو گیاهی خوب و مناسب تهیه و مصرف کنید، به قدری مجذوب آن خواهید شد که دیگر به تعویض آن فکر نخواهید کرد!

پیشنهاد ما به شما، استفاده از شامپو گیاهی ضد ریزش و رویش مجدد مو بایوفول کانادا است.

این شامپو با ترکیبات منحصر بفرد، بدون ایجاد وابستگی، سبب قطع ریزش و رشد مجدد موهایتان خواهد شد. این شامپو گیاهی هیچ گونه ترکیبات شیمیایی نداشته و کاملا گیاهی و ارگانیک است.

منبع: healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *